Hoe omzet TG verviervoudigde door slimme automatisering

Esther Ottens

Door het unieke concept gericht op gemak ervaart TG met de werkmaatschappijen textielstra.nl (sportkledingleverancier) en Bouwwaar (bedrijfskledingleverancier) snelle groei. Leden of medewerkers bestellen kleding via een speciaal op hun organisatie ingerichte webshop. Ze krijgen hun bestelling dan op het afgesproken tijdstip bezorgd. Dat scheelt veel gedoe, wat ze doorvertellen aan anderen. Daardoor is de omzet van het Friese bedrijf in 3 jaar verviervoudigd.

 

Van stagiair tot general manager

“Wij doen nauwelijks aan marketing. Ons succes komt vooral uit goede dienstverlening en klanten die dat verder vertellen.” Marc Bosma kijkt tevreden. Hij kwam 8 jaar geleden als stagiair in dienst bij textielstra.nl, een lokale speler in het bedrukken van bedrijfs- en sportkleding in Sneek. Nu is Marc General Manager van TG, een full service dienstverlener voor zijn twee landelijk opererende werkmaatschappijen in sport- en bedrijfskleding. De groep levert diensten als logistiek, ontwerp, klantenservice, administratie en automatisering aan de werkmaatschappijen.

 

Klantspecifieke webshops

Met verenigingen sluit textielstra.nl contracten af voor 3-5 jaar voor de bedrukking en levering van sportkleding via een clubwebshop en ontneemt het zo de rompslomp die komt kijken bij de aanschaf van sportkleding. Om de relatie te verstevigen, sluit het bedrijf ook een sponsorovereenkomst met de sportvereniging en vloeit er een commissie over de bestelde kleding direct in de clubkas. Bedrijven bestellen in hun persoonlijke webshop van Bouwwaar met een budget per medewerker. Heeft de medewerker ingelogd, dan is ook automatisch zijn maatvoering geselecteerd. Het idee van de klantspecifieke webshops met bijbehorende dienstverlening om zo klanten te ontzorgen, ontstond 1,5 jaar na de oprichting van het bedrijf.  

 

Omzetplatfond

Het concept sloeg direct aan, waarna Marc dacht aan schaalvergroting. Die is uitsluitend te realiseren door slimme automatisering, want door het succes tikte textielstra.nl het omzetplafond aan. Het Friese bedrijf ging 3 jaar geleden over op Magento. Op dit e-commerceplatform zijn clubwebshops makkelijk en snel in te richten. Exact Online voor Handel werd het nieuwe systeem voor voorraadbeheer, crm en financiële administratie. Als reden voor de keuze noemt Marc dat Exact eenvoudig is te koppelen met webshops en andere bedrijfssoftware. Daardoor is het hele proces: van bestellen tot bezorgen te automatiseren.

 

Alles geautomatiseerd

Alle circa 150 webshops zijn door dealer4dealer gekoppeld aan Exact Online voor Handel. De verzending van gemiddeld 250 bestellingen per week verloopt via Transsmart dat ook is gekoppeld aan het handelspakket. De online verkopen worden automatisch administratief verwerkt via de Aflettermodule van dealer4dealer. De volgende stap in optimalisatie is dat vertegenwoordigers van textielstra.nl en Bouwwaar hun verkoopkansen in het crm-gedeelte van Exact Online gaan vastleggen.

 

Besteladvies

TG heeft 15 vaste (internationale) leveranciers met elk zo’n 10.000 artikelen in het assortiment. Het is voor het bedrijf onmogelijk om zo’n gigantische voorraad aan te houden. “We houden voorraad van een basisassortiment aan en kopen aanvullende artikelen in als daar orders voor binnenkomen”, vertelt Marc. “Dat kan heel makkelijk met het besteladvies uit Exact. Zo kunnen we snel leveren zonder een hoge veiligheidsvoorraad aan te houden.”

 

Orderpickadvies

Marc Bosma benadrukt dat zijn bedrijf alle mogelijkheden uit het handelssysteem inzet om maximaal efficiënt te kunnen werken. Hij is dan altijd zeer geïnteresseerd om nieuwe mogelijkheden als eerste te proberen. Zo is de functie ‘te picken’ essentieel geworden voor TG. Hierbij krijgen orderpickers advies over welke orders kunnen worden gepickt. “Bij de orderinvoer (dit zijn vaak grote aantallen orders van kleine hoeveelheden, red.) geeft systeem aan of er voldoende voorraad is om de order samen te stellen. We hoeven door de ‘te picken functie’ niet elke order afzonderlijk te openen om te kijken of er voldoende voorraad van is. Dat scheelt gigantisch veel tijd.”

 

Makkelijk, snel en foutloos voorraad tellen

De jaarlijkse voorraadtelling ging eerst met pen en papier en werd vervolgens handmatig ingevoerd. Dit was tijdrovend en foutgevoelig. “Ik was erg blij dat er eind 2018 een mobiele app kwam voor het tellen van de voorraad,” vertelt Marc. “We zijn met alle medewerkers gaan tellen. De smartphone met voorraadbeheerapp in de hand. De getelde hoeveelheid voerden we direct in de app in. Voorraadverschillen werden automatisch bijgewerkt aan de hand van de daadwerkelijke hoeveelheid die is ingevoerd met de app. Zo hadden we snel onze voorraad up-to-date.”  Door het toegenomen gemak kan TG nu ook periodiek gedeeltes van de voorraad tellen. Dat vergroot de betrouwbaarheid.

 

Marketingacties

De General Manager van TG merkt op dat de omzet door de automatisering is verviervoudigd in 3 jaar. “We hebben nu ruimte voor verdere groei. Daarom richten we ons sinds wat meer op marketing. De samenwerking met Poiesz Supermarkten over de Jeugd Sponsoractie van Poiesz is hier een mooi voorbeeld van.”  Daarbij verdubbelde textielstra.nl het tegoed van deelnemers als ze sportkleding bestelden. De actie was een groot succes. “Dit hadden we twee jaar geleden niet kunnen doen omdat we massale groei niet aankonden”, besluit Marc.

 

Bron: https://www.exact.com/nl/online-ondernemen/handel/hoe-omzet-tg-verviervoudigde-door-slimme-automatisering/ 

Deel dit met

Meer nieuws?

klik dan hier