Zes jaar Exact en Magento koppelen; tijd om de balans op te maken

Marlies Wijsbeek

Dealer4Dealer koppelt inmiddels zes jaar Magento en de business software van Exact. In deze periode is er veel gebeurd, veranderd en bijgekomen. In deze blog nemen we je mee door de afgelopen zes jaar en geven we je een voorproefje van wat je in 2016 te wachten staat.

Ontdekkingstocht

Dealer4Dealer is ontstaan uit Linq5. Linq5 is zeven jaar geleden opgestart als intermediair in bedrijfssoftware, waarbij de focus ligt op (ERP) boekhoudsystemen, consultancy en maatwerk. Linq5 is certified partner van Exact Software en App Center partner van Exact Online. Begin 2010 werd er een aanvraag van lifestylemerk TwinLife gedaan voor een webshop oplossing. Bij navraag kregen we van partner MediaCT de tip om voor Magento te kiezen. Magento zorgde destijds voor een heuse revolutie in de webshop wereld.

Vanaf dat moment was ons enthousiasme voor Magento niet meer te stuiten. Niet veel later volgde de eerste Magento en Exact koppeling en daarmee ons label Dealer4Dealer. De insteek om de software via partners in de markt te zetten bleek een succes. Direct volgden er veel nieuwe klanten waar we de koppeling hebben uitgerold.

Ging het allemaal soepel? Nee. In het begin liepen we tegen veel uitdagingen aan. Vooral het samenbrengen van twee verschillende systemen was af en toe nog een behoorlijke klus. Gelukkig werd er samen met klanten en partners altijd een oplossing gevonden.

Toen begon de uitdaging pas echt: Magento bekend maken bij het grote Exact publiek. Zes jaar later kunnen we zeggen dat dit goed is gelukt. Samen bereik je namelijk meer. Daarom werken we heel nauw samen met ons partnernetwerk en organiseren we seminars zoals “Exact Meets E-commerce” in het hoofdkantoor van Exact te Delft. Ook onze aanwezigheid tijdens de Webwinkel Vakdagen en Meet Magento heeft een grote bijdrage geleverd aan dit succes.

Webshop? Nee, (e-)commerce

In februari verwachten we meer dan 1000 webshops gekoppeld te hebben en daar zijn we erg trots op. Hier blijft het niet bij, want webshops ontwikkelen zich razend snel. De Magento en Exact koppeling is gebouwd voor de ondersteuning van webshops. Dit is echter slechts een onderdeel van de gehele e-commerce strategie. De wereld van e-commerce wordt groter en wij groeien mee. Er komen steeds meer kanalen bij, de focus op omnichannel en the internet of things zijn momenteel hot items. Er wordt zelfs al gesproken over de verandering van e-commerce naar commerce als geheel.

Naast de Magento en Exact koppeling zijn er in de afgelopen jaren daarom diverse nieuwe koppelingen bijgekomen. Het eerste product dat werd geïntroduceerd, was de Aflettermodule in 2012. Deze oplossing maakt het afletteren (in België bekend als afpunten) gemakkelijker. Het proces tussen Exact en je PSP wordt hiermee aanzienlijk vereenvoudigd. Inmiddels bieden we de Aflettermodule voor meer dan 25 Payment Service Providers aan.

Onze klantenkring kunnen we in grote lijnen verdelen in twee groepen. De eerste groep heeft een 100% focus op e-commerce, is alleen maar online actief, kiest zijn eigen partners en is met name gericht op de eindconsument. Zij zoeken meerdere en grote verkoopkanalen, zoals markplaatsen. Hieruit is onze Bol.com en Exact koppeling ontstaan en onlangs ook onze koppeling voor Amazon. De tweede groep ziet e-commerce als een verkoopkanaal, is op zoek naar een totaaloplossing en vooral actief in de Business to Business (B2B). Om deze groep te bedienen zijn er diverse samenwerkingen met partners tot stand gekomen. Zo heeft Experius eind 2015 haar Magento B2B Webshop propositie in de markt gezet. Een complete B2B omgeving inclusief koppeling en implementatie.

Daar blijft het niet bij. Belangrijk is ook dat fulfilment geïntegreerd wordt, zoals WICs e-fulfilment voor Nic.Oud, of Point of Sale (POS). Voor de laatstgenoemde bieden we met het online retail platform Afosto een prachtige oplossing voor zowel winkeliers of webshops die een oplossing zoeken voor hun showroom of fysieke winkel.

Een geheel nieuw platform!

We zijn ervan overtuigd dat je business software het centrale punt moet zijn waar informatie samen komt en verspreid wordt. Met dit in gedachte zijn we begin 2015 gestart met het ontwikkelen van een geheel nieuw platform. Veel van onze koppelingen zijn nu op zichzelf staande producten, die elk afzonderlijk geïnstalleerd en geïmplementeerd moeten worden. Dit zal met het nieuwe platform tot het verleden behoren. Een geheel nieuw platform zal zorg dragen voor een one-stop-shop experience voor totale integratie tussen e-commerce en Exact.

Goed voorbeeld doet goed volgen

De markt is explosief gegroeid en wij ook, dit is niet onopgemerkt gebleven. Er zijn steeds meer partijen bijgekomen die ook koppelingen aanbieden. Zo staan er in het Exact Online App-center al 5 koppelingen tussen Magento en Exact Online en kijk je verder via Google, dan heb je pagina’s vol met vergelijkbare oplossingen. Onze tip: wees alert. We merken dat klanten bestookt worden met de mooiste en meest geavanceerdste oplossingen, waarbij ze ook nog eens kunnen rekenen op een geweldige support. We hebben inmiddels zes jaar ervaring en durven met recht te zeggen dat het gras aan de overkant niet altijd groener is.

In de loop der jaren zijn er bij ons een aantal valkuilen opgemerkt. Bij veel klanten, maar ook bij partners en zelfs de leverancier van de business software, komt het voor dat het integratieproces onderschat wordt. Het is in veel gevallen niet even een koppeling ertussen zetten en klaar, maar je moet weten welke informatie uitgewisseld moet worden. Je hebt namelijk te maken met een keten aan applicaties die van elkaar afhankelijk zijn. Hoe is mijn shop en mijn business software ingericht? Is er iemand die het hele proces kan begeleiden en overzien? Is de organisatie er klaar voor om deze stap te nemen? Kan er getest worden? Met deze vragen in het achterhoofd hebben we aan aantal tips op een rij gezet om de juiste keuze te kunnen maken:

  • Onderschat het proces niet
  • Breng in kaart wat er gesynchroniseerd moet worden
  • Zorg voor goede informatie en weet wat je koopt
  • Test goed en houd controle
  • Wil niet te snel, neem de tijd
  • Werk samen met ervaren partijen

Balans opgemaakt

Kortom, in de afgelopen zes jaar heeft Dealer4Dealer een enorme groei doorgemaakt. Gestart met een Magento en Exact koppeling, is er nu een heel portfolio aan verschillende koppelingen. Elke koppeling biedt zijn eigen bijdrage om in te spelen op de belangrijkste en nieuwste ontwikkelingen in de snel veranderende e-commerce wereld. De samenwerking met partners heeft hieraan bijgedragen. Ons succes is niet onopgemerkt gebleven en geeft aan dat de markt razendsnel groeit. Bij de keuze voor een koppeling is het belangrijk om in kaart gebracht te hebben wat er bij de organisatie past en de tijd te nemen voor een juiste beslissing. Dealer4Dealer zal ook de komende jaren niet stil staan. Met een geheel nieuw platform en nieuwe koppelingen blijven we de ontwikkelingen op het gebied van e-commerce op de voet volgen. Blijf op de hoogte van alle ontwikkelen en volg ons op Twitter, LinkedIn en Facebook.

Deel dit met

Meer nieuws?

klik dan hier