Tips & Tricks om je BTW-aangifte zo makkelijk mogelijk te maken

Marlies Wijsbeek

Het is weer zover, de BTW-aangifte staat voor deur. De kans is groot dat je als (online)ondernemer al een e-mail van de Belastingdienst hebt gehad want 31 juli 2017 moet je aangifte binnen zijn. Is dit niet het geval, dan krijg je een boete van vijfenzestig euro. Nu is dit bedrag best te overzien maar het is hoe dan ook zonde van je geld. Je kunt natuurlijk beter gewoon op tijd zijn. Met onderstaande Tips & Tricks wordt de BTW-aangifte een fluitje van een cent en ben je (hopelijk) nooit meer te laat!

Deadline = deadline!
Of je je administratie nou zelf doet of uitbesteed aan je boekhouder/accountant: je BTW-aangifte moet gewoon op tijd binnen zijn. Vooral ondernemers zonder administratieve medewerker(s) zien de belastingaangifte meer als bijzaak; ze zijn te druk met het werk en eigenlijk helemaal niet bezig met de aangifte. Ze sparen hun bonnetjes op en deze worden in één keer ingeleverd bij de accountant, vlak voor de deadline. Maar door zo last-minute te werk gaat loop je de kans dat er iets tussen komt met hogere prioriteit. Het gevolg? Je bent te laat met je aangifte. Neem alvast maar afscheid van die vijfenzestig euro.

Herkenbaar? Wij geven je hieronder graag tips om de aangifte een stuk makkelijk te maken.

1. Kies een vast tijdstip

Spaar je inkoop- en verkoopfacturen niet op maar kies een vast moment in de week (of als je veel facturen hebt, per dag) om je administratie bij te werken. Zo houd je je administratie beter bij en dit maakt het een stuk eenvoudiger om aangifte te doen. Daarnaast krijg je tegelijkertijd meer inzicht in je omzet en winst. Win-win!

2. Let op de factuurvereisten

Je mag namelijk alleen BTW verrekenen als de factuur aan jou is gericht. Er zijn natuurlijk wel enkele uitzonderingen zoals de pinbonnen bij de benzinepomp en/of pinbonnen bij winkels die gerelateerd zijn aan je zakelijke rekening.

3. Vraag om een verzamelfactuur

Als je veel zaken doet met dezelfde leveranciers dan is het aan te raden om een verzamelfactuur aan te vragen. Je krijgt dan één factuur per maand in plaats van meerdere losse bonnetjes met kleine bedragen. Leveranciers zijn overigens niet verplicht om een verzamelfactuur te verstrekken, maar als jullie een goede relatie hebben dan is de kans groot dat je er een krijgt. Een verzamelfactuur scheelt je een hoop tijd vanwege al het invoerwerk. Als je het invoeren meestal overlaat aan je boekhouder/accountant bespaart zo’n verzamelfactuur je ook nog extra kosten.

4. De leesbaarheid van bonnetjes

Het klinkt misschien gek, maar toch zien we het nog gebeuren: onleesbare bonnetjes. De leesbaarheid van papieren bonnetjes is nogal beperkt omdat de inkt na verloop van tijd verbleekt. Maak daarom kopieën van al je bonnen of nog beter: scan ze in of maak er een foto van.

Wil je nóg verder gaan?
De bovenstaande tips nemen de ellende van je btw-aangifte al voor groot deel weg. Maar het kan makkelijker! Maak gebruik van een boekhoudpakket waarmee je online kunt samenwerken met je boekhouder. Je kunt dan zelf bepalen wie het boekwerk doet: jij of je accountant. Als je accountant de verwerking doet, dan kan je hem heel eenvoudig je bonnen digitaal toesturen.Heb je een factuur? Open de app en maak er een foto van. Die wordt dan direct als boekingsvoorstel klaargezet. Dit kan jij of je boekhouder/accountant vervolgens snel verwerken. Je bonnen worden aan je boekhouding gekoppeld waardoor je altijd ziet op welke boeking de factuur betrekking heeft.

Maak je gebruik van Exact Online? Maak dan vooral ook gebruik van de BTW-controle lijst. Daarop zie je een overzicht van alle transacties en welke wel of niet in je BTW-aangifte zitten. Je kunt selecteren op aangifte vak en als je vreemde dingen tegenkomt dan kan je ze gelijk corrigeren.

Done!
Is je BTW-administratie compleet? Dan kan jij (of je accountant) die met één druk op de knop naar de Belastingdienst versturen. Kind kan de was doen. Wist je trouwens dat je veel meer kan met deze cijfers dan alleen voldoen aan de BTW-verplichtingen? Als je je administratie bijhoudt dan kan jij of je accountant deze cijfers ook gebruiken om meer inzicht in je bedrijf te verkrijgen. Zo is je administratie niet alleen een verplichting, maar een waardevolle databron voor zakelijke beslissingen!

Bron: onlineondernemen.nl

Deel dit met

Meer nieuws?

klik dan hier