Sportstadion, van start-up naar scale up

Marlies Wijsbeek

Sport Stadion is het grootste sportreisbureau van Nederland en klant van het eerste uur bij Dealer4Dealer. Sport Stadion organiseert naast full service reizen naar voetbal-, Formule 1-, Tennis- en MotoGP-evenementen ook eigen unieke F1-events zoals de Max Verstappen Tribunes. Nu, zeven jaar na de oprichting, gingen wij langs bij Founder/Director New Business Jeroen Huis in t’ Veld om te zien waar Sport Stadion naartoe gegroeid is.

Van garagebox naar luxe kantoor
We ontmoeten Jeroen in het nieuwe pand waar het bedrijf slechts enkele weken geleden in getrokken is. Het pand staat pal naast de Martiniplaza en de ringweg van Groningen en is daardoor goed bereikbaar. Bij binnenkomst lijkt het in het eerste oogopslag een wat kleiner kantoor, maar hier blijkt niets van waar te zijn. Als we verder lopen zien we dat het nieuwe kantoor van Sport Stadion ver doorloopt naar achteren en vele malen groter is dan het vorige pand (een kantoorunit boven een dubbele garagebox op een industrieterrein in Groningen).

De verhuizing was ook wel nodig, vertelt Jeroen terwijl we naar de vergaderruimte lopen. Sport Stadion maakte afgelopen tijd zo’n groei mee dat het vorige pand simpelweg te klein werd. “Er werkt op dit moment zo’n twintig man, maar we hebben zeven of acht vacatures openstaan. Misschien zitten we eind dit jaar wel op dertig medewerkers.” Daarnaast wil Sport Stadion met de keuze van dit nieuwe kantoorpand haar partners, klanten en netwerk duidelijk maken dat men klaar is voor ‘the next step’.

Groeien met de snelheid van Max Verstappen
Eén van de redenen van die groei in het afgelopen jaar is natuurlijk Formule 1-coureur Max Verstappen. Sinds hij op 15 mei 2016 de Grand Prix van Barcelona won waren de kaarten voor de Formule 1-races niet aan te slepen. Jeroen: “Die datum vergeet ik nooit meer. Onze website was compleet overbelast na de race. Ongelofelijk.” Jeroen kent het management van Verstappen inmiddels zo’n vijftien jaar, dus al vanaf het moment dat zijn vader Jos Verstappen nog racete. Sport Stadion is sinds februari 2017 de Official Travel Partner van Max Verstappen. “Er waren natuurlijk genoeg andere partijen die ook graag Travel Partner wilden worden, maar de keuze op Sport Stadion is gebaseerd op onze jarenlange relatie en het feit dat wij qua ambitie, uitstraling en merkbeleving aansluiten bij waar Max voor staat. Daar zijn we reuze trots op.”

Als Travel Partner regelt Sport Stadion niet alleen F1-reizen voor fans, maar gaat men samen met Verstappen creatieve, eigentijdse F1 gerelateerde reis- en eventprojecten opzetten. “Wij zijn geen pure online ticketboer. Met Sport Stadion zijn we veel meer. Iedereen kan wel een kaartje verkopen voor de Grand Prix, maar wij verzorgen full service concepten inclusief reis, hotel, vlucht, camping, transfers, lunches etc. We willen ons graag verder onderscheiden door onze service, sportkennis en klantgerichte reisadviseurs voor zowel particulieren als bedrijven. Ja, we zijn soms misschien een paar tientjes duurder, maar bij ons zitten klanten wel op een uitstekende locatie in een 3-, 4- of 5-sterrenhotel met de beste service en transfers naar het specifieke sportevent.” En het blijkt wel dat klanten dat erg waarderen. Op Trustpilot scoort Sport Stadion bijzonder hoog: een 9.4, met enkel lovende recensies van tevreden sportfans.

And it all started like this…
Ongeveer een jaar geleden is Jeroen met de directeur van Redbull Nederland en de manager van Max om tafel gaan zitten met het vraagstuk ‘Hoe krijgen we 500 man naar de Grand Prix in Spielberg Oostenrijk?’ Een jaar ervoor hadden ze ditzelfde vraagstuk neergelegd bij een andere partij, maar dit bleek geen succes; er werden slechts 37 van de 500 tickets verkocht. Jeroen: “Redbull wou graag een statement maken naar de Oostenrijkers, door met 500 fans bij de Grand Prix op te dagen. We zijn er met open en creatieve blik ingegaan en met een voorstel gekomen waarvan we op basis van onze kennis wisten dat het zou aanslaan bij de Nederlandse F1-fans.” Het werkte. De 500 tickets waren binnen 24 uur uitverkocht en de extra 500 tickets die Sport Stadion vrijgaf waren ook binnen een dag verkocht. Een doorslaggevend succes, dat nieuwe deuren opende.

Hoe dan?
“Spielberg is een uitdagende bestemming. Het is vrij ver rijden en als je vliegt moet je alsnog twee tot drie uur rijden om bij de Red Bull Ring te komen. Ook is er onvoldoende directe hotelcapaciteit rond het circuit. Dus hebben we, samen met Redbull en het management van Max, de prijzen van de tickets aantrekkelijk gemaakt en geregeld dat Max voor de wedstrijd de tribune zou komen bezoeken. Een soort van Meet & Greet. We wilden echt iets moois neerzetten en hierbij was direct winst maken voor ons veel minder belangrijk. We wilden een statement maken. En het heeft gewerkt! De oranje tribune trok enorm veel aandacht en haalde zelfs het NOS nieuws.”

Dit jaar weer een tribune én een Max Verstappen camping
Voor de GP Oostenrijk 2017 heeft Sport Stadion weer zo’n Oranje tribune geregeld. “De Grand Prix is sinds die race van vorig jaar veel populairder geworden. We hebben er zulke mooie reacties op gehad! Red Bull had de boel tot in de puntjes geregeld: van schone faciliteiten en gratis concerten op de vrijdag en zaterdag tot campings vlak naast het circuit. Dit jaar gaan we zelfs ook een ‘Verstappen Camping’ opzetten voor de Nederlandse supporters. De grond hebben we al gehuurd van een boer in de buurt.”
De stunt voor de Grand Prix 2016 in Oostenrijk was volgens Jeroen één van de mooiste concepten waarmee Sport Stadion zichzelf echt op de kaart heeft gezet. Niet alleen bij fans, maar ook bij partijen als Red Bull. “We hebben er samen een groot succes van gemaakt, op basis van vertrouwen en inzet.” Ongeveer een maand na de Grand Prix in Oostenrijk ging de verkoop voor 2017 al van start. We verkochten vanaf de eerste minuut al meer kaarten en reizen dan ooit tevoren. “Iedereen had het evenement op tv gezien en wilde dit vervolgens ook een keer in het echt meemaken. De sfeer was gewoon fantastisch.” Inmiddels zijn de ruim 5000 kaarten voor de Max tribune volledig uitverkocht. Een unicum in een tijdbestek van een paar dagen.

Ook tijdens de race op Spa-Francorchamps (Luik, België) in augustus dit jaar zal Sport Stadion een Max Verstappen tribune neerzetten. Vorig jaar verkocht Sport Stadion ruim 30.000 (!) kaarten voor de Grand Prix in België. Kaarten voor dit jaar zijn al beschikbaar op de website van Sport Stadion. Naast de grote belangstelling van particulieren is er in toenemende mate interesse vanuit bedrijven die de F1 ontdekken als relatiemanagement event.

Niet alleen tickets, maar een unieke beleving en herinnering
De kracht van Sport Stadion is niet puur het verkopen van tickets. Het doel is dat klanten een blijvende herinnering opbouwen aan het bezoeken van hun sportevent naar keuze: ‘creating good times in sports’.

Bezoekers zijn niet alleen aanwezig bij de F1-race, op Roland Carros of tijdens Manchester United-Chelsea, maar krijgen ook een hoogwaardige full service reis aangeboden waarbij uitbreiding ook mogelijk is. Bijvoorbeeld als klanten langer in een stad willen blijven om nog wat sightseeing te doen. Dit geldt volgens Jeroen voor alle trips die Sport Stadion organiseert. “Onze medewerkers hebben enorm veel kennis van alle locaties en wat er in de buurt te beleven valt. Het zijn eigenlijk een soort van reisadviseurs”, grapt hij. “We weten bezoekers precies de juiste plekken aan te wijzen en dit geeft veel meerwaarde voor de reis.”

Wereld ambities
In de toekomst kunnen klanten bij Sport Stadion hun eigen reis op maat gaan samenstellen op eigentijdse, digitale en flexibele wijze. “Men heeft dan bijvoorbeeld de keuze tussen goede 3- of 4-sterren hotels en de keuze tussen vliegen met EasyJet of toch liever KLM. Op deze manier willen wij klanten vrijheid in hun keuzes geven en het mogelijk maken om reis én verblijf naar eigen voorkeur (en budget) in te vullen”.

Mooi is dat Sport Stadion door zijn (eigen) softwareleverancier Exact gevraagd is om een evenement te organiseren. Samen met Red Bull gaat Exact daarom in maart een groot F1-evenement in Barcelona neerzetten. “Het wordt een speciaal evenement voor Cloud- en Business Solution-accountants van onder anderen Exact Nederland, Duitsland, Frankrijk en Spanje. Op hoogwaardige en klantgerichte wijze organiseren we de hele reis: lunch, presentaties, diner, activiteiten en een ontmoeting met Max Verstappen op het circuit.”Sport Stadion heeft de ambitie om verder te groeien. “Wij streven ernaar om een leidende aanbieder te worden van sportreizen in Europa en wellicht zelfs verder.”

Als we Jeroen vragen of Groningen dan niet te klein wordt voor zijn grote ambities, antwoordt hij: “Nee hoor, vanuit ons nieuwe kantoor investeren we nu hard in nieuwe mensen, systemen en automatisering. Ook gaan we aan de slag met onze branding en positionering. Het mooie van een digitaal en online bedrijf is dat het niet uitmaakt waar je huisvesting is; als het maar een locatie is waar je goede medewerkers kunt aantrekken en behouden. Hoe we de internationale expansie verder gaan organiseren zal de toekomst leren, maar wij zijn er klaar voor en staan met Sport Stadion en onze nieuwssites van Sport Update op poleposition.”

Deel dit met

Meer nieuws?

klik dan hier