Opening Brandfield Boutique Amsterdam | zien, voelen, beleven.

Marlies Wijsbeek

De Brandfield Boutique in Amsterdam; zien, voelen, beleven.

Op 9 maart 2017 vond de officiële opening van de Brandfield Boutique in Amsterdam plaats en natuurlijk was Dealer4Dealer erbij om deze mijlpaal van onze klant te vieren. Het evenement werd gehost in Hotel De Dylan aan de Keizersgracht, een prachtig eeuwenoud pand, net even om de hoek van de Runstraat waar de Brandfield Boutique zich bevindt.

Bij aanvang wordt er een welkomstdrankje geserveerd en ongeveer een halfuur later gaat het programma van start. De opkomst is goed, resellers, partners en bekenden van Brandfield zijn allemaal aanwezig voor de opening. Na een drankje en wat ‘socializing’ beweegt de groep zich gezamenlijk naar de presentatieruimte, waar Brandmanager Marlou Volkerink het programma kort toelicht. Als eerste op de planning staat een tweetal toespraken, vervolgens een bezoekje aan de Boutique met als afsluiter een borrel terug in Hotel De Dylan.

De toekomst van de juwelier
Na het welkomstwoord van Milou is het woord nu aan Jacco Tas, algemeen directeur en co-owner van Brandfield, die ons meeneemt in zijn visie op de toekomst van de juwelier. Hoewel Jacco aangeeft natuurlijk niet exact te weten wat de toekomst van de juwelier zal zijn, heeft hij hier wel een mening over die hij middels zijn presentatie met ons wil delen.

Online vs. Offline
In 2016 is de online verkoop van schoenen en lifestyle producten met ruim 44%  gestegen t.o.v. 2015. Jacco vertelt ons meer over de manier waarop de online business is toegenomen afgelopen jaren maar benadrukt dat offline zeker niet vergeten mag worden. Hij brengt de verschillen tussen online en offline in kaart en licht het positieve effect van beide manieren toe. Online is makkelijk, flexibel en overzichtelijk. Offline is zien, voelen en beleven.

Brandfield gebruikt een mix van zowel online als offline platforms om zichzelf te profileren. Zo zijn ze online heel sterk met hun eigen Blog en Instagram account waarmee ze klanten willen inspireren, zenden ze reclamespots uit op televisie tijdens primetime en wordt er ook regelmatig geadverteerd in (mode)tijdschriften. Echter is mond-op-mond reclame van alle vormen van marketing volgens Jacco nog steeds de meest effectieve (en ondergewaardeerde!) vorm. Waarom? Omdat de beleving en emotie van een ander de consument sneller over de streep trekt dan iedere andere vorm van marketing.

Sieraden shoppen moet ‘fun’ zijn
Beleving is volgens Jacco om bovenstaande reden één van de belangrijkste aspecten als het gaat om het shoppen voor sieraden en gelijksoortige producten. In zijn presentatie laat hij cijfers zien die ons enigszins verbazen; ruim 60% van de Nederlanders heeft bijvoorbeeld nog nooit lifestyle artikelen zoals sieraden en horloges online gekocht. Jacco: “De consument wil dit soort producten van dichtbij bekijken, aanraken en proberen voordat ze overgaan tot een aankoop. Maar bij veel juweliers ligt alles achter glas en prikken de ogen van de verkopers in je achterhoofd tijdens het rondkijken. Dit is bijzonder onplezierig en maakt winkelen voor sieraden niet altijd even leuk.” En juist die ‘fun’ tijdens het shoppen wil Brandfield met de komst van de boetiek graag weer terug brengen.

Uniek in de boetiek
Eén van de manieren waarop Brandfield meer beleving heeft gecreëerd in de boetiek is door de grote schermen, die volledig zijn geïntegreerd in de muren van het pand. Op deze schermen worden onder andere foto’s van bekende (Instagram) bloggers getoond die hun outfit hebben gestyled met Brandfield producten. Deze foto’s dienen als inspiratie voor de klant. Daarnaast liggen alle sieraden en horloges in de store uitgestald in nette lades die de klant zelf open kan trekken om ze beter te bekijken. De producten zijn beveiligd maar liggen niét allemaal achter glas wat -zoals eerder genoemd – redelijk uniek is in deze bedrijfstak. Vriendelijk en hip gekleed personeel staat klaar om je vragen te beantwoorden en indien gewenst te helpen bij het maken van een keuze. Brandfield hoopt met de boetiek een ander soort juwelier te creëren: één waar je in alle rust (-zonder prikkende ogen in je achterhoofd) kan rondlopen en uitproberen om te zien wat het beste bij jou past. “Want dat is waar het uiteindelijk allemaal om gaat” aldus Jacco. “We willen voldoen aan de wensen van de consument want iedereen is uniek en verdient een uniek stuk.”

Flinders
Na de sessie van Jacco komt Geert Jan Smit, eigenaar van Flinders, aan het woord voor een gastpresentatie. Ook hij liet ons het verschil tussen online en offline zien door voorbeelden te noemen uit de praktijk. Geert Jan heeft diverse cafés verspreid door Nederland (hier kan je de meubels waar je op zit ook kopen!), een woonwinkel én een webshop. Flinders is daarmee, net als Brandfield, een echte omni-channel. En hoewel Flinders een heel ander bedrijf betreft, bleek ‘verandering’ voor hen ook het magische woord. Geert Jan denkt dat in de toekomst woonwinkels nooit geheel verdwijnen -met name vanwege de grote behoefte vanuit de consument om eerst te proberen- maar dat online en offline met elkaar gecombineerd gaan worden. Bijvoorbeeld door middel van interactieve schermen waarbij je de woonartikelen via foto’s online kunt uploaden in je eigen woonkamer. Hiermee wordt de beleving van de fysieke winkel nagebootst en de twijfel van de consument om online meubels te kopen weggenomen.

Change or…
Als het gaat om de succesfactor van een merk of winkel geldt volgens Jacco ‘Change or…’ Verander en vernieuw, anders ga je het niet redden. Jacco: “Winkels die al heel lang bestonden zoals bijvoorbeeld een Siebels en V&D kwamen al jaren niet meer mee met alle veranderingen en ontwikkelingen. De markt is enorm veranderd vergeleken met de tijd waarin deze bedrijven hun deuren openden. Ze speelden hier niet genoeg op in en het resultaat is dat ze uiteindelijk hun deuren hebben moeten sluiten. Een doodzonde, maar wel een perfect voorbeeld van hoe belangrijk het is om vernieuwend te blijven”.

Conclusie?
We kunnen wel stellen dat meegaan met de wensen van de consument en jezelf als bedrijf continu blijven ontwikkelen en vernieuwen de sleutel tot succes is, met Brandfield en Flinders als grote voorbeeld. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat jouw onderneming het op lange termijn niet overleeft.

 

“Nothing is permanent, except change.” – Heraclitus

Deel dit met

Meer nieuws?

klik dan hier