Klantcases

Online Ondernemen: Opposuits

Zo verovert het Nederlandse OppoSuits de wereld

Met haar opvallende kostuums speelt OppoSuits in op de behoefte om er tijdens een event leuk en bijzonder uit te zien, zonder voor schut te lopen. “Er is al genoeg ludieke kleding van slechte kwaliteit op de markt”, zegt CEO Guus Bakker nuchter. Vanuit deze filosofie is OppoSuits geboren.

Uit de hand gelopen grap
Jasper Castelein en Jelle van der Zwet, de compagnons van Guus, lieten in 2010 tijdens een vakantie in Vietnam pakken met grappige prints maken. Ze hadden nooit kunnen bedenken dat dit het startpunt zou zijn van een miljoenenbedrijf. Maar elke keer als de heren in hun pak op een feestje kwamen, kregen ze zulke leuke reacties dat het trio in 2012 besloot om het professioneel aan te pakken.

Meteen internationaal
Dit bleek een gouden zet, want al in het eerste jaar moesten ze alle 3 hun vaste baan opzeggen omdat de pakken niet aan te slepen waren. De heren kozen er bewust voor om hun concept vanaf het begin wereldwijd uit te rollen. “Nederland wordt al snel te klein wanneer je écht groot wilt worden. Bovendien hebben we een product dat niet dagelijks wordt gedragen. Door groots in te kopen en slim te werken, kunnen we de kostuums verkopen voor maximaal 85 euro en houden we het voor alle partijen interessant.”

Kantoor in New York
Sinds 2014 komen de meeste orders uit Amerika. Guus legt uit dat de ugly Christmas sweater in Nederland pas sinds een aantal jaar in opkomst is, terwijl ludieke kostuums in Amerika al veel langer populair zijn. “Onze kerstpakken zijn daar een enorme hit. Zeker sinds talkshow-host Jimmy Kimmel een uitzending presenteerde in een OppoSuits-kostuum.” Om deze markt optimaal te kunnen bedienen, heeft het bedrijf daarom sinds een klein jaar een kantoor in New York.

6 voorraad-hubs
Maar ook de rest van de wereld wordt niet vergeten. Het afzetgebied is net uitgebreid met Canada en Australië, waarmee ze in totaal in ongeveer 60 landen leveren. De doelgroep bestaat hoofdzakelijk uit mannen. Zij bedenken niet weken van tevoren wat ze tijdens een feestje aandoen. Wanneer zij iets bestellen, moet het er dus snel zijn. Om elke klant binnen maximaal 3 dagen te kunnen voorzien van een pak, maakt OppoSuits gebruik van voorraad-hubs in Nederland, Engeland, Amerika, Canada, Australië en China.

Processen zo veel mogelijk optimaliseren
Wereldwijd verzenden is ontzettend gaaf, maar het brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee. Guus legt uit dat ze alleen al op het gebied van de btw te maken hebben met verschillende tarieven. “Dit wil je niet handmatig uitzoeken. Wij maken daarom vanaf de start gebruik van Exact Online voor Handel. Hiermee optimaliseren we deze processen zo veel mogelijk.” xCore heeft een koppeling gemaakt waardoor alle orders automatisch worden verwerkt en de btw direct op de juiste grootboekrekening terechtkomt.

Altijd nieuwe ideeën
Guus vertelt erg trots te zijn op de successen van het bedrijf. “We voorzien mensen niet alleen van een ludieke outfit, het staat ook vaak garant voor aanspraak die ze anders misschien niet hebben.” Om nog meer mensen bij de OppoSuits-community te betrekken, lanceerde het bedrijf eind vorig jaar een dameslijn. Ook worden de mogelijkheden voor een kinderlijn onderzocht. “En dat is nog maar het begin, we barsten van de gave ideeën. OppoSuits zit nog lang niet aan haar max.”

Auteur: Dirkjan Vis – Onlineondernemen.nl/Ecommercenews.nl

(De kinderlijn van Opposuits is inmiddels gelanceerd – red.)

Logo LinkedIn Logo Facebook Logo Twitter Logo Whatsapp

Lees meer