Online Ondernemen: POM Amsterdam

Marlies Wijsbeek

Ondernemerslessen van sjaalverkopers Pom Amsterdam

Sinds de start in 2011 vliegen de sjaals van POM Amsterdam, als warme broodjes over de (digitale) toonbank. Nu in 15 landen wereldwijd. Dit succes kwam niet vanzelf. Oprichters Liesbeth en Violet Lotgering onthullen het geheim.

Koopgedrag bestuderen

In de overtuiging van POM Amsterdam is een sjaal geen accessoire maar een kledingstuk. Je kunt er eenvoudig je uitstraling mee veranderen. Met dit uitgangspunt verkochten de zussen in het begin veel op fashionmarkten. Daar bestudeerden ze het koopgedrag van consumenten. “We kunnen dit elke ondernemer in ons segment aanraden”, zegt Violet. “Op een markt zie je heel goed hoe mensen kiezen en waarom bepaalde items beter aanslaan dan andere.”
Big in Japan
Na een half jaar hadden de zussen voldoende informatie verzameld én verschillende designs gemaakt om POM Amsterdam te lanceren. Violet en Liesbeth tonen tegenwoordig hun collectie op veel beurzen. Hier komen ze in contact met inkopers over de hele wereld. “Een aantal maanden geleden spraken we een Japanse inkoper op de beurs in Parijs. Die was zo gecharmeerd van onze collectie dat POM Amsterdam nu ook in twee Japanse winkels te koop is.”

650 verkooppunten
Dat wereldwijde verkoopsucces, hadden de zussen wel verwacht, ze zijn ambitieus en durven. “ Je vindt onze items bij 650 verkooppunten, verdeeld over 15 landen. Vooral in Europa zijn we goed vertegenwoordigd, maar je vindt ons ook in Amerika, Zuid-Korea en Australië.” Als het aan de oprichtsters ligt, blijft het daar niet bij. Voor eind 2018 willen ze het aantal verkooppunten minimaal hebben verdubbeld. “In Japan en Amerika valt veel te winnen, maar ook in Europa zien we nog veel potentie.”

Bedrijfsprocessen optimaliseren
Al vanaf de start hebben Violet en Liesbeth geïnvesteerd in het optimaliseren van de bedrijfsprocessen. Daardoor kunnen ze zich focussen op de creatieve kant van het ondernemerschap. Orders die binnenkomen via de webshop gaan via de koppeling die Dealer4Dealer heeft gerealiseerd direct naar Exact Online voor Handel. Violet: “Vanuit daar gaat ‘ie meteen door naar onze fulfilmentpartner Mondial, waardoor wij er geen omkijken naar hebben.”

75% orders komt uit buitenland
POM Amsterdam krijgt dagelijks tientallen orders via het online kanaal. Vooral voor buitenlandse klanten en resellers, die gezamenlijk 75% van de webshop-orders vertegenwoordigen, vervult de webshop een belangrijke rol. Wanneer de geplande verdubbeling van de verkooppunten is gerealiseerd, zal het verkeer naar de webwinkel nog groter zijn. Daar zijn de zussen al op voorbereid. “Van andere ondernemers horen we regelmatig dat zij tegen de nodige logistieke of administratieve uitdagingen aanlopen, maar onze processen zijn zo geoptimaliseerd dat wij ons focussen op heel andere uitdagingen.”

Alles op zijn tijd
De grootste uitdaging is het behouden van focus versus uitbreiding van het assortiment. Behalve sjaals verkochten de zussen al kussens en parfum. Sinds dit seizoen zijn er ook POM-jassen. Ondanks deze uitbreiding vragen klanten en resellers om een nog breder assortiment. “Het verleidelijk is om hierin mee te gaan”, vertelt Violet. “Toch willen we ons streven om elke vrouw te stralen in een POM-sjaal die past bij haar persoonlijkheid niet uit het oog verliezen. Bovendien zijn we met een klein team. Liesbeth en ik ontwerpen alles zelf. Uiteindelijk willen we natuurlijk wel een POM-wereld bouwen, maar alles op z’n tijd.”

Geselecteerde partners
Gezien de enorme belangstelling voor POM Amsterdam en het succes van de eigen winkel in het kantoor aan de Oudeschans lijkt de uitrol van meerdere eigen verkooppunten een logische volgende stap. Maar de zussen werken nu nog liever met geselecteerde partners. “We zijn ervan overtuigd dat we door de samenwerking met zorgvuldig geselecteerde partners in combinatie met de webshop veel sneller en effectiever de wereld kunnen veroveren.”

Auteur: Dirkjan Vis – Onlineondernemen.nl/Ecommercenews.nl

Deel dit met

Meer nieuws?

klik dan hier