Klantcase

Quooker: ‘We veroveren jaarlijks minimaal één nieuw land’

De eerste octrooiaanvraag van Quooker werd afgewezen omdat het idee niet bijzonder genoeg zou zijn. En dat terwijl het bedrijf inmiddels internationaal opereert en zo’n honderdvijftigduizend kokendwaterkranen per jaar verkoopt. Business analist Vera Crijns: “We breiden jaarlijks uit met minimaal één nieuw land, net zo lang tot we wereldwijd actief zijn.”

Het idee voor de Quooker (quick cooker) ontstond in 1970 toen Henri Peteri bij zijn toenmalige werkgever Unilever een presentatie volgde over instant soep. Hij vond het totaal onlogisch dat je binnen enkele seconden soep kon oplossen in kokend water, maar dat het minuten duurde om dit water te verhitten. Een kraan waaruit meteen al kokend water kwam, loste dit probleem op.

In Nederland al marktleider
De eerste octrooiaanvraag werd afgewezen, maar in hoger beroep bleek Quooker wel degelijk de eerste partij te zijn die het voor elkaar kreeg om kokend water uit de kraan te laten komen. Nog altijd is het bedrijf één van de weinige partijen die kokendwaterkranen produceert.

De eerste octrooiaanvraag werd afgewezen, maar in hoger beroep bleek Quooker wel degelijk de eerste partij te zijn die het voor elkaar kreeg om kokend water uit de kraan te laten komen. Nog altijd is het bedrijf één van de weinige partijen die kokendwaterkranen produceert.

Dat er in de loop der jaren steeds meer spelers op de markt zijn gekomen met handige kranen deert het bedrijf volgens Vera niet. Sterker nog, volgens haar draagt het juist bij aan het succes van Quooker. Vooral in het buitenland hebben ze er profijt van. “In Nederland – waar Quooker marktleider is – kennen mensen ons wel. Maar in veel andere landen is een kokend- of heetwaterkraan nog helemaal niet ingeburgerd. Wanneer anderen hiermee de markt proberen te veroveren, helpen ze ons hier indirect ook mee.”

‘Omzet verdubbelt elke drie jaar’
Hoewel de verkoop in eigen land bepaald niet stagneert, komt de grootste groei uit het buitenland. Vooral in landen waar het al gebruikelijk is om uit de kraan te drinken, stijgt de afzet explosief. “De omzet verdubbelt elke drie jaar en we doen erg ons best om deze trend zo lang mogelijk vast te houden.”

Om dit voor elkaar te krijgen, is het volgens Vera noodzakelijk om zowel nieuwe markten aan te boren als het productaanbod te blijven vernieuwen. De laatste innovatie is de CUBE, die ervoor zorgt dat er bruisend en gefilterd water uit de kraan komt. Waar alle benodigdheden nog niet zo lang geleden uitsluitend via de ruim tweeduizend dealers werd verkocht, experimenteert Quooker nu voorzichtig met de directe verkoop aan de eindklant.

‘Explosieve afzet vroeg om digitalisatie’
Afgezien van de Engelse webshop – waar complete Quooker-systemen te koop zijn – worden er (vooralsnog) uitsluitend vervangingsonderdelen aan de consument verkocht. “We zijn hier groot geworden dankzij onze dealers, dus die willen we niet zomaar passeren.”

Via de webshops – waarvan de teller inmiddels op negen staat – komen wekelijks zo’n vierhonderd tot vijfhonderd orders binnen. Tot voorkort werden die stuk voor stuk handmatig ingeboekt. “Gekkenwerk eigenlijk, maar we waren het zo gewend. Plannen om te digitaliseren waren er wel, maar de verkoop steeg zo hard dat we allang blij waren dat we de groei konden bijbenen.”

Exact kern van het bedrijf
Nu er steeds meer landen worden veroverd en er per land een eigen webshop wordt gelanceerd, besloot Quooker de processen te optimaliseren. Het bedrijf maakt al ruim tien jaar gebruik van Exact Globe, wat Vera omschrijft als kern van alle bedrijfsprocessen. “Alle data halen we uit Exact, vanaf de productie tot en met de orderverwerking.” Toch duurde het tot medio 2019 voordat er een koppeling werd gemaakt tussen Exact Globe en de Magento 2-shops.

Op aanraden van zowel Exact als webshopbouwer Youwe koos Quooker voor dealer4dealer. Naast de koppeling implementeerde dealer4dealer de Aflettermodule voor Exact Globe, zodat openstaande posten automatisch worden gematcht. “De testfase is pas recentelijk afgrond, maar de (tijds)winst is nu al groot”, zegt Vera.

Ieder jaar een nieuwe markt
De Nederlandse webshop is de eerste webwinkel die gekoppeld is, de rest van de shops volgen in de loop van dit jaar. Waar de focus lange tijd op het aansluiten van Europese landen lag, verschuift dit steeds meer richting andere werelddelen.

Eind 2015 zette Quooker met een vestiging in de Verenigde Arabische Emiraten haar eerste stappen buiten Europa en dit smaakt naar meer. “In Europa hebben we al aardig wat marktaandeel, waardoor we ons nu klaarmaken om ook de rest van de wereld te veroveren.”

Deel dit met

Meer nieuws?

Klik dan hier