In the Spotlights: Mars & More

Marlies Wijsbeek

“Nederland bestaat niet, de wereld is onze markt.” Onder dit motto verkoopt Mars & More haar unieke lifestyle artikelen in maar liefst 48 landen. Door haar unieke producten, een geoliede logistiek en het feit dat er razendsnel geleverd kan worden, is Mars & More in no time succesvol geworden. We gingen in gesprek met Dick van Raalte, CEO van Mars & More.

West-Europa als handelsmarkt

“In 1997 zijn we gestart met agenturen. Als snel kwamen we er achter dat we het zelf beter konden. Vanaf dat moment begon Mars & More als groothandel. In een mum van tijd was Nederland te klein en ging Mars & More de grens over.” vertelt Van Raalte. “Toen we voor de eerste keer op een beurs in Duitsland stonden verspreidden we als een olievlek. Al gauw bedienden we heel West-Europa. Momenteel wordt 85% van de producten, die we in eigen huis ontwikkelen, verkocht in het buitenland.”

Van traditionele groothandel naar e-commerce platform

“Zo’n 10 jaar geleden dachten we: ‘Dat internet wordt nog wel eens wat.’ Met deze insteek zijn we als één van de eerste groothandels een webshop gestart waar zakelijke klanten konden bestellen. Dit was een eenvoudige webshop. Mensen moeten gewoon heel gemakkelijk kunnen bestellen zonder toeters en bellen. Deze gedachte hebben we nog steeds. De webshop moet overzichtelijk en doelgericht zijn,” aldus Van Raalte. “Met onze Magento webshop kunnen we dit realiseren. Het voordeel van Magento is ook dat je heel eenvoudig nieuwe shops kunt toevoegen. Zo hebben we nu ook de webshop Gifts & More gelanceerd waarmee we de eindgebruiker direct bedienen.”

Bricks and clicks

“We gokken op twee paarden: de bricks and clicks en e-commerce naast elkaar. De bricks zijn de beurzen en de shop in shops, bijvoorbeeld bij Loods 5 en onze cash and carries, waar we er drie van hebben: in Alsmeer, Venlo en Gent (België). De clicks is de e-commerce. Door deze combinatie kunnen we zowel b2b als b2c bedienen. Mede door de verkoop via Bol.com kunnen we de eindgebruiker direct bereiken. Onze kracht is dat we alles vanuit eigen middelen doen. Daarnaast is ons succes mede te danken aan het feit dat we altijd mee gaan met de veranderingen in de markt. Ook is het een goede keuze geweest om de Magento webshop met ons ERP boekhoudsysteem Exact Globe te koppelen. Deze koppeling bespaart veel tijd en geld. We maken al vanaf de opstartfase van Dealer4Dealer gebruik van deze koppeling. Dit gaat al jaren goed. Als er wel een probleem is mail of bel ik even en dan wordt het probleem opgelost.” Op de vraag of Dick van Raalte nog tips heeft voor webshop eigenaren die hun Magento webshop willen koppelen met Exact antwoordt hij: “Je moet een juist verwachtingspatroon voor dit soort processen hebben. Een goede koppeling heeft tijd nodig.”

Multichannel strategie

Op het gebied van e-commerce zit Mars & More niet stil. “We willen meer naar een multichannel strategie gaan. De stap om te verkopen via Bol.com helpt ons hiermee in de goede richting. Zodra Amazon naar Nederland komt denk ik dat we ook heel veel kunnen verkopen via Amazon.” De toekomst ziet Van Raalte rooskleurig in. “Omdat we unieke producten aanbieden, die we zelf ontwikkelen hebben we de goedkoopste inkoopprijs. Hierdoor verkopen we de producten in steeds meer landen. Niet alleen in West-Europa willen ze onze producten blijven verkopen, maar ook vanuit Oost-Europa komt er steeds meer vraag naar onze producten. Binnenkort kun je onze producten dus kopen in heel Europa!”

Deel dit met

Meer nieuws?

klik dan hier