In the Spotlights: Jumbo Golfwereld

Marlies Wijsbeek

Ondanks dat ze pas sinds 2008 bestaan is Jumbo Golfwereld inmiddels een heus begrip geworden in de golfsport. Met 7 winkels, een succesvolle webshop en een gloednieuwe superstore in Amsterdam wordt een groot deel van de golfers al door Jumbo Golfwereld bediend. We gingen in gesprek met Bart van Pelt, general manager van Jumbo Golfwereld.

De kracht van zeven zekerheden
Nog voor het succes van de Jumbo supermarkten was de heer C.J.M. van Eerd eigenaar van een golfbaan met bijbehorende golfshop. Na de groei van de supermarkten besloot Van Eerd om deze succesformule naar de golfsport te vertalen. Hiermee ontstond Jumbo Golfwereld. “We veren mee op de kracht en merknaam van de Jumbo supermarkten,” legt Bart uit. “Ook hier hanteren we de zeven zekerheden van Jumbo. Zo bieden we onder andere een tevredenheidgarantie van 60 dagen en checken we iedere week de prijzen van de concurrenten waar we onze prijzen op aanpassen. Als een golfer naar de winkel komt krijgt hij of zij een gratis fitting, dit hoort bij onze service. Het enige wat wij niet kunnen is 100 keer per dag inkopen, maar door goed op onze voorraad te zitten komen we qua assortiment al heel ver. We streven naar een belevenis vergelijkbaar met de Efteling. Mensen moeten denken ‘de winkel van de Jumbo Golfwereld, daar moet ik heen!’ De kracht van de formule is om de laagste prijs, het beste assortiment en de beste service te hebben. Binnen dat stramien optimaliseren we alles en worden we iedere dag een beetje beter.”

Webshop grote bijdrage aan succes
“Dankzij de webshop hebben we kunnen doen wat we nu doen,” vervolgt Bart. “Onze webshop hebben we eigenlijk gemaakt met het idee om mensen te voorzien van service. De webshop zorgt ervoor dat we ons hele assortiment kunnen laten zien en is de weg naar onze winkel. In de winkel kijkt de klant wat hij wil hebben en wat bij hem past. Vervolgens rijdt de klant naar huis en bestelt deze spullen online. Het komt ook voor dat de klant eerst het online assortiment bekijkt en daarna naar de winkel gaat om bijvoorbeeld het artikel te passen. We hebben als het ware een hybride klant. We zijn met onze winkels eigenlijk steeds tegen de stroom in gegroeid, door met onze webshop ons assortiment en services te blijven uitbreiden.

De consument als raadgever
“Het is belangrijk dat je alles in de gaten blijft houden, maar tegelijkertijd risico’s durft te nemen. Ik zit ook vaak met beide benen in de modder en dan zie ik vanzelf wat er gebeurd. Uiteindelijk controleert de consument ons en dat is ideaal. De consument is mijn raadgever,” aldus Bart. “Je moet niet bang zijn om dingen te verbeteren. Met deze insteek hebben we ook de koppeling tussen Magento en Exact Globe geïnstalleerd waar we al zo’n drie jaar gebruik van maken. We hebben in het begin dingen aangepast die inmiddels achterhaald zijn. Destijds maakten we een bepaalde keuze op basis van de kleinste productgroep. Dit leek goed, maar achteraf is het geen goed idee geweest. Ondanks dat je altijd risico’s moet durven nemen als ondernemer moet je je bij dit soort processen goed afvragen wat je gaat koppelen en wat de doelstelling is van de koppeling.”

Nieuwe winkels en groei b2b
“We groeien zo hard en dat met alleen maar golf. In Amsterdam is onlangs een winkel van 1.500 m2 geopend waar beleving een belangrijke rol speelt. Er is bijvoorbeeld een gouden golfset te zien van meer dan €16.000,-. In de toekomst zullen we onze winkels uitbreiden en onze B2B laten groeien. In Nederland kunnen we nog een klein beetje groter worden dan nu. Daarna moeten we wel echt de grens over. Om hier alvast op in te spelen hebben we onlangs een Duitse medewerker aangenomen, die de Duitse webshop beheert. Hierdoor komt er ook steeds meer handel vanuit Duitsland binnen. Daarnaast zien we ook kansen om via Amazon te verkopen. We zijn al groot, maar nog lang niet groot genoeg!”

Deel dit met

Meer nieuws?

klik dan hier