Online Ondernemen: Brandfield

Marlies Wijsbeek

Hoe Brandfield als omnichannel-speler de juweliersmarkt verandert

In de missie om meer fysiek aanwezig te zijn, opende Brandfield onlangs haar eerste boutique in de Amsterdamse binnenstad. Het bedrijf heeft al een winkel in thuishaven Groningen en wil als omnichannel-speler de traditionele juweliersmarkt flink opschudden. “We lopen graag voorop”, aldus algemeen directeur Jacco Tas.

Doordachte keuzes
Hoewel de meeste online spelers er de voorkeur aan geven om eerst te experimenteren met een pop-upstore, is de Brandfield Boutique in de Runstraat niet van tijdelijke aard. Elke keuze die het bedrijf maakt is voor minimaal 3 jaar. Ook de keuze voor de hippe 9 Straatjes is zeer weloverwogen gemaakt. Volgens Jacco shopt hier de doelgroep die écht iets vernieuwends wil. “Wanneer je erin slaagt om deze mensen voor je te winnen, dan weet je dat het ergens anders ook gaat lukken.”

Het creëren van een beleving
Waar in de winkel in Groningen het aanbieden van een zo compleet mogelijk assortiment centraal staat, gaat het in Amsterdam om het creëren van een beleving. Hiervoor zijn onder meer verschillende online kanalen geïntegreerd in de winkel, waaronder een groot scherm waarop doorlopend Instagram-foto’s worden getoond. Dit zijn zowel eigen foto’s als bijdragen van populaire bloggers en vloggers. “We proberen graag nieuwe dingen uit, want alleen dan kun je uitgroeien tot een prominente (r)etail-speler.”

Ruim 15.000 artikelen
Via de webshop biedt Brandfield haar klanten een keuze uit ruim 170 merken, die gezamenlijk goed zijn voor zo’n 15.000 artikelen. Omdat Brandfield ook in haar winkel in Groningen niet de gehele voorraad kan tonen, maakt het bedrijf daar gebruik van een Touch Kiosk. Hiermee was Brandfield één van de eerste spelers die deze oplossing, met hierop het complete online assortiment, in haar winkel zette. “Leveranciers waren in het begin een beetje sceptisch over de verkoop via het internet, maar wij waren vanaf het begin overtuigd van deze wisselwerking. Ook van onze klanten horen we dat ze het fijn vinden om een mix van online en offline kanalen te gebruiken.”

Vrachtwagens vol pakketjes
Sinds de start slaagt Brandfield er elk jaar weer in om minimaal te verdubbelen qua omzet. Om alles in goede banen te leiden, maakt het bedrijf gebruik van een koppeling tussen Magento 2 en Exact Online voor Handel, gemaakt door Dealer4Dealer. Voor de realisatie van de webwinkel is MediaCT vanaf het de start aangehaakt. “We groeien ontzettend hard. Nog geen 3 jaar geleden kwamen aan het einde van de dag een paar koeriers de pakketjes ophalen. Tegenwoordig komen ze met vrachtwagens. Dan werkt het wel zo prettig als je processen zijn gestroomlijnd.”

Jaarlijks minimaal 100% groei
Voor Brandfield is het belangrijk dat alles technisch feilloos werkt. Zo mag de voorraad in de webshop absoluut niet afwijken van de werkelijke voorraad. Jacco vertelt dat merken als Buddha to Buddha en Cluse een grote fanbase hebben. Wanneer die acties hebben, zien zij direct een grote stijging in het aantal aankopen. Maar ook zonder acties heeft Brandfield niet te klagen over het aantal bestellingen. Op jaarbasis verwerkt het bedrijf ruim 200.000 orders. Om in 2017 weer sterk te groeien, zal Brandfield dus flink wat bestellingen moeten verwerken. “Dit is inderdaad een uitdaging, maar ik verwacht dat de inzet van extra fysieke verkooppunten veel zal doen voor de verkoop. Het moet dus gek lopen als we dit jaar niet zullen afsluiten met mooie cijfers.”

Auteur: Dirkjan Vis – Onlineondernemen.nl/Ecommercenews.nl

Deel dit met

Meer nieuws?

klik dan hier