7x trends voor e-commerce die je echt niet mag missen | 2017

Marlies Wijsbeek

Er staat de e-commerce een mooie toekomst te wachten. In 2015 shopte namelijk ruim 70 procent van de Nederlandse consumenten online met een gemiddelde uitgave tussen de honderd en honderdvijftig euro. Dit heeft ertoe geleidt dat er steeds meer en meer webshops opduiken waardoor het aantal flink is gegroeid. Volgens cijfers van het CBS is het aantal webshops gegroeid van 15.000 in 2010 naar ruim 32.000 in 2015. E-commerce is booming business en door deze constante groei zijn er ook ieder jaar weer nieuwe ontwikkelingen als het gaat om online shopping. Hierbij zetten we de belangrijkste trends, samengesteld door Frankwatching, voor je op een rijtje.

1. Vandaag besteld, vandaag in huis?
Bij een succesvolle e-commercestrategie mag ‘fast-shopping’ niet ontbreken. Om je webshop staande te houden moét je bijna wel meegaan in ‘vandaag besteld morgen in huis’. Maar het kan sneller. Bedrijven zoals Wehkamp, Coolblue en Bol.com zijn al aan het experimenteren met ‘vandaag besteld, vandaag in huis’. Misschien een klein beetje van de zotte, maar als het gaat om service van webshops zijn er geen grenzen. Dit blijkt wel uit het volgende: op 14 december 2016 is er namelijk voor de allereerste keer een pakketje met een Drone bezorgd. Het pakketje werd verzonden door Amazon en met deze nieuwe manier van bezorgen hebben consumenten het pakketje nóg sneller thuis.

Voor consumenten is een (te) lange levertijd een obstakel voor hun shopervaring en er wordt dan ook verwacht dat steeds meer webshops levering op dezelfde dag aan zullen bieden om de shopervaring van consumenten naar een hoger niveau te brengen.

2. Het retourproces vergemakkelijken

Het retourproces kan, net als levertijd, een belemmering zijn voor klanten en zelfs een reden om een aankoop niet door te zetten. Omdat je bij online shoppen het product niet even van te voren kunt bekijken en aanraken leidt dit regelmatig tot misverstanden en/of ontevredenheid. Het product wordt vervolgens retour gezonden en dit zorgt voor ergernis bij zowel de klant als het bedrijf.

Een manier om dit op te lossen is een RMA-systeem (Return Merchandise Authorization). Dit systeem maakt het voor klanten een stuk eenvoudiger om een bestelling retour te zenden. Een RMA-systeem is een programma (meestal aangeboden door een externe partij) waarmee je je retourproces volledig automatiseert. Dit losse product wordt geïntegreerd met je webshop en je financiële systeem. Koppel je dit programma aan je webshop, dan organiseert het alles rondom de communicatie, beoordeling, retourstroom en de verwerking in het ERP-systeem. Als een klant een retour aanmeldt, dan wordt deze door de integratie automatisch gekoppeld aan je financiële systeem. Hierdoor worden creditfacturen aangemaakt wanneer de klant heeft aangegeven zijn/haar geld retour te willen.

3. Facebook 360°-video en live video-ads worden actief opgepakt

Er is afgelopen jaar al een voorzichtig beginnetje gemaakt maar dit jaar wordt Facebook advertising naar een hoger niveau getild. Bedrijven gaan actiever gebruik maken van de live video-ads en 360°videos, waarmee ze op een leuke manier content delen en interactie met het publiek aangaan. Je kunt bijvoorbeeld een vraag-en-antwoord sessie houden, nieuwe producten introduceren of je fysieke winkel van binnen laten zien. Op deze manier creëer je meer binding met je publiek en zorg je tegelijkertijd voor ‘effective branding’. Een goed voorbeeld van een bedrijf die uitstekend gebruik maakt van deze vorm van Facebook Advertising is Coolblue.

4. Webdesign wordt ingericht op mobiel

Al ruim de helft van de Nederlanders gebruikt hun smartphone om online te winkelen en hiermee is het aantal mobiele shoppers afgelopen jaar flink toegenomen. Ruim 65 procent van de consumenten tussen de 18 en 35 jaar geeft aan wel eens een aankoop via hun mobiel te doen. De verwachting is dat deze stijging ieder jaar zal blijven doorzetten en dat mobiel shoppen in de toekomst de overhand zal krijgen ten opzichte van via een desktop. Webdesigners gaan zich dan ook steeds meer focussen op ontwikkeling van mobile designs. Ze zien een website in mobiele vorm; het mobile first design. Desktop versies krijgen een simpele, minimalistische layout; de volledige schermgrootte wordt benut, de foto’s worden groter en de buttons komen prominenter in beeld.

5. Toename in gebruik van webshop software

Steeds meer ondernemers maken door de digitalisatie van onze omgeving de keuze om een webshop te beginnen. Volkomen terecht, want het aantal consumenten dat zich online oriënteert is exponentieel toegenomen. De vraag naar webshop software neemt hierdoor ook toe, want de meeste zzp’ers en startups hebben meestal niet de kennis (en middelen) om zelf een webshop te bouwen.

Een online webshoppakket geeft de mogelijkheid om met kant-en-klare templates te werken. Je hoeft alleen nog de producten en content toe te voegen en je bent ready to go. Webshop software waarmee je eenvoudig een webshop kunt opzetten zijn programma’s zoals bijvoorbeeld Lightspeed.

6. Virtual en augmented reality actief toegepast

The next big thing in de e-commerce wereld zijn Virtual Reality (VR) en Augumented Reality (AR). Door het gebruiken van deze twee technieken breng je eigenlijk de winkel naar de klant. Bedrijven zoals Alibaba hebben hier al mee getest. Ze ontwikkelden een toepassing waarbij je met je hoofd kunt knikken om een product te kopen. Een leuke ontwikkeling, maar op dit moment hebben nog maar weinig mensen zo’n apparaat in huis en is er dus nog niet echt een markt voor.

Met AR kunnen bedrijven wel iets meer. Door het toevoegen van 360°-foto’s en -video’s kan een omgeving heel realistisch worden weergeven en biedt het klanten de mogelijkheid om zich beter in een situatie verplaatsen. Je kunt er bijvoorbeeld je huis virtueel mee inrichten. IKEA maakt al een tijdje gebruik van AR. Met de IKEA-catalogus kun je meubels vanuit de catalogus ergens in je huis plaatsen. (In deze video zi­e je hoe dit in zijn werk gaat).

Op deze manier kun je goed inschatten of die ene bank wel leuk in de woonkamer staat. Door de AR-techniek toe te passen, kunnen bedrijven klanten sneller over de drempel trekken, worden producten sneller gekocht en waarschijnlijk ook minder vaak teruggestuurd.

7. Omnichannel wordt de standaard

Door de digitalisering van onze omgeving ontstaan steeds meer kanalen om klanten te bereiken. Hierdoor is het van essentieel belang dat deze kanalen ook goed op elkaar zijn afgestemd. Hier komt het begrip omnichannel om de hoek kijken. Met een goed afgestemde omnichannel-strategie zorg je ervoor dat alle betrokken kanalen naadloos in elkaar overlopen en elkaar hiermee goed aanvullen. Blijkt een product in de winkel uitverkocht te zijn, dan dient de klant het ter plaatse online te kunnen bestellen. Ook dient de klant te kunnen kiezen of het thuis of in de winkel wordt bezorgd.

Om je als webshop staande te houden, is een goede omnichannel-strategie dus onmisbaar. En voor een effectieve bedrijfsvoering bied je de klant tegelijkertijd de ultieme shopervaring.

Deel dit met

Meer nieuws?

klik dan hier